گروه مهندسی عیسی آریان - %EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%20%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD%EF%BF%BD-مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که معمولاً برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری با خرید زمین و ملک هستند بارها و بارها پیش می‌آید. از همین‌رو این مقاله از وبلاگ اول خونه را به صحبتی کامل و جامع در رابطه با مشارکت در ساخت اختصاص داده‌ایم.
 
در این مقاله برایتان به خوبی شرح خواهیم داد که مشارکت در ساخت چیست و به سود چه افرادی است؟
 
مشارکت در ساخت 
 
حتماً شما نیز اصطلاح مشارکت در ساخت را حداقل یکبار در زندگی‌تان شنیده‌اید. فرقی نمی‌کند شما مخاطب حرفه‌ای ساخت و ساز باشید یا مخاطب عام، اگر به واسطه یک فعالیت اقتصادی وارد عرصه ساخت و ساز شده باشید، دست کم یکبار اصطلاح مشارکت در ساخت به گوشتان خورده است.
 
برای درک بهتر مشارکت در ساخت به این مثال توجه کنید. تاکنون چند بار شنیده‌اید که کسی که مالک زمین یا ملکی است، زمین یا ملک خود را برای ساخت و ساز و تبدیل به یک آپارتمان یا ملک مسکونی یا تجاری شدن به سازنده‌ای واگذار می‌کند و در ازای آن پس از ساخته شدن ملک چند واحد از آپارتمان را طلب می‌کند. این یک مثال ساده و ملموس از پروژه مشارکت در ساخت است. که حتماً نمونه‌های عینی آن را دور و اطرافتان دیده‌اید.
 
همانطوری که از نام اصطلاح مشارکت در ساخت پیداست، این عمل از یک شراکت یا یک توافق حکایت می‌کند که برای دو طرف معامله نیز سودی یکسان و راضی کننده در پی خواهد داشت.
 
مشارکت در ساخت 
 
چه زمانی به سراغ مشارکت در ساخت برویم؟
ممکن است با توجه به تعریف مشارکت در ساخت، هنوز این سوال برایتان وجود داشته باشد که مشارکت در ساخت مناسب چه موقعیت‌هایی است یا خودتان چه زمانی می‌توانید به سراغ پروژه مشارکت در ساخت بروید.
 
برای درک بهتر این مسئله تصور کنید شما زمین یا ملکی قدیمی یا به اصطلاح کلنگی در اختیار دارید که دیگر برایتان به هر دلیلی قابل سکونت نیست.
 
از طرفی دیگر با توجه به هزینه‌های بزرگ و زیاد بازسازی ملک‌های قدیمی، شاید این امکان را نیز نداشته باشید که به راحتی اقدام به بازسازی خانه قدیمی‌تان نمایید. یا حتی سرمایه مورد نیاز و کافی برای ساخت و ساز زمین خود را نیز در اختیار نداشته باشید و مورد مهم‌تر اینکه تخصص و تجربه کافی در زمینه ساخت و ساز نیز نداشته باشید.
 
صراحتاً و بی‌مقدمه می‌توان گفت که مشارکت در ساخت برای شما یکی از گزینه‌های بسیار مطلوب است که بدون هزینه صاحب چند واحد آپارتمان تازه ساخت و شیک از زمین یا ملک قدیمی خود شوید.
 
بنابراین همانطور که پیش‌تر نیز در این مقاله به آن اشاره شد، اگر صاحب زمینی قدیمی یا ملکی کلنگی هستید که قصد فروش آن به منظور خرید واحدی جدید را دارید، پروژه مشارکت در ساخت یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای شماست که در این مسیر پیش رویتان قرار می‌گیرد.
 
به این صورت که شما می‌توانید زمین یا ملک قدیمی خود را در اختیار یک متخصص و سرمایه‌گذار در امور ساخت و ساز قرار دهید تا او خانه کلنگی یا زمین شما را تبدیل به یک آپارتمان تازه ساخت و جدید کند.
 
در این حالت در واقع می‌توان گفت که شما زمین خود را با او شریک شده‌اید و او نیز تخصص و سرمایه‌اش را با شما شریک می‌شود. سپس برای این مشارکت خود درصدی از برداشت سود را مشخص می‌کنید و پس از توافق دو طرفه شروع به انجام پروژه ساخت و سازی می‌کنید که نام تخصصی و حرفه‌ای‌اش مشارکت در ساخت است.
 
درست است که بیشترین سود از مشارکت در ساخت را دو طرف معامله می‌برند، اما این مشارکت فواید بیشتری دارد که در ادامه این مقاله به شرح بیشتر این فواید خواهیم پرداخت.
 
فواید پروژه مشارکت در ساخت
فواید پروژه مشارکت در ساخت
1. بازسازی بافت فرسوده شهر: یکی از مهم‌ترین فواید یا به عبارتی پیامدهای مثبت پروژه مشارکت در ساخت بازسازی یا ترمیم بافت فرسوده شهر است. درک این مطلب آنقدر آسان است که می‌توانید تنها یک لحظه خانه‌های قدیمی در محله خودتان یا در سطح شهر را تصور کنید که چه تاثیری در نمای شهری آن منطقه می‌گذارند و چه منظره بدی را ایجاد می‌کنند.
 
بنابراین یکی از مثبت‌ترین فواید مشارکت در ساخت این است که به راحتی این امکان را ایجاد می‌کند که یک ملک کلنگی در منطقه یا یک زمین بایر که منظره ناخوشایندی را به وجود آورده است را، به یک آپارتمان شیک و نو ساخت و خوش نما در آن منطقه تبدیل کنید.
 
2. افزایش استحکام بنا: مورد دیگر از فواید مشارکت در ساخت افزایش استحکام بنا است. به این صورت که همانطور که می‌دانید معمولاً اکثر بناهای کلنگی و قدیمی در کمترین حالت عمری بالا 25 سال ساخت دارند. و طبیعی است که اصول مهندسی و دانش ساخت و ساخت روز به روز دستخوش تغییرات شده و مسیر پیشرفت را طی کرده.
 
از طرف دیگر دانش و اصول 25 سال گذشته در ساخت و ساز با دانش حال حاضر به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. این روزها ساخت و ساز طبق استانداردهای روز دنیا با مصالحی با کیفیت‌تر و متنوع‌تر و مقاوم‌تری ساخته می‌شوند و اصول ساخت درست‌تری را دنبال می‌کنند. مشارکت در ساخت نیز بهترین راه حل برای بهره‌مند شدن از این اصول حرفه‌ای دقیق در ساخت و ساز بنای شما خواهد بود.
 
3. کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری ساختمان: اگر ساکن خانه‌های ویلایی با سال ساخت بالا باشید، حتماً این تجربه را دارید که هر سال یا پس از گذشت یک مدتی با ایرادی در ساختمان مواجه می‌شوید که موظف به ترمیم و بازسازی‌اش خواهید بود و در غیر این صورت شرایط زندگی در آن خانه برایتان سخت می‌شود و این هزینه‌ها با افزایش سال ساخت بنا همینطور بیشتر و بیشتر می‌شوند .
 
نکته جالب اینکه ترمیم و بازسازی هم این اشکالات را به خوبی روز اولشان نخواهد کرد، زیرا در هر صورت اسکلت و بدنه اصلی ساختمان رو به فرسایش است و به نوعی این فرسایش را بروز خواهد داد. بنابراین در چنین موقعیتی ورود به پروژه مشارکت در ساخت می‌تواند گزینه و راه حل مناسبی برای خلاص شدن از این اشکالات و فرسودگی بیشتر بنا و طبیعتاً هزینه تراشی‌های پی در پی است.
 
کاهش مصرف انرژی در ساخت
 
4. کاهش مصرف انرژی: یکی از عمده مشکلات خانه‌های ویلایی کلنگی با سال ساخت بالا این است که چون ساخت و سازشان طبق اصول و استانداردهای روز نبوده و سازندگان متخصص و نظارت دقیق نداشته، انرژی زیادی را هدر می‌دهند.
 
به عنوان مثال خانه‌های قدیمی پنجره‌های دو جداره ندارند. همین یک مورد به اندازه کافی موجب هدر رفتن انرژی می‌شود. یا مثلاً سیستم گرمایشی جدیدی همچون سیستم گرمایش از کف ندارند. بنابراین برای گرم شدن خانه هم می‌بایست انرژی بیشتری صرف شود و هم به همان نسبت هزینه بیشتری را صرف کنند و چون اعمال این سیستم‌ها در خانه‌های قدیمی و کلنگی به دلیل هزینه‌های بالا یا عدم سازگاری با سیستم ساخت و ساز خانه در بیشتر مواقع غیر ممکن است، بنابراین مشارکت در ساخت بهترین گزینه برای کاهش مصرف این انرژی‌ها و هزینه‌های اضافی‌شان است.
 
نمونه‌های اشاره شده در فوق تنها برخی از نمونه‌های فواید پروژه مشارکت در ساخت هستند و طبیعتاً به همین‌ها خلاصه نمی‌شوند. شما نیز می‌توانید با خودتان حساب کنید که برای احیای یک واحد تازه ساخت و به روز می‌خواهید تنها قصد فروش زمین خود را داشته باشید، یا می‌خواهید بدون هیچ هزینه‌ای با ورود به پروژه مشارکت در ساخت صاحب چند واحد تازه ساخت و شیک شوید.
 
قرارداد مشارکت در ساخت 
 در قرارداد مشارکت در ساخت دقت کنید!
همانطوری که می‌دانید مانند هر پروژه ساخت و سازی، مشارکت در ساخت نیز قوانین و مقرراتی دارد که بین دو طرف معامله وضع می‌شود و باید مورد پذیرش طرفین معامله باشد.
 
اما خوب است پیش از ورود به چنین معامله و شراکت بزرگی به درستی و به طور کامل از قوانین و چهارچوب‌ها، و مهم‌تری از همه از حقوق خود و طرف معامله‌تان به خوبی مطلع باشید. بدانید که طی این قرارداد چه چیزهایی بین شما رد و بدل خواهد شد و در پایان چه سودی از این معامله خواهید برد.
 
به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد مشارکت در ساخت این است که به شکلی دقیق بدانید که سهم شما و درصد حقوق شما در پایان کار این مشارکت چقدر خواهد بود. یا به بیان ساده‌تر در ازای زمین یا ملک قدیمی‌ای که در اختیار سازنده‌تان قرار می‌دهید، صاحب چند واحد خواهید شد؟
 
ممکن است شما تجربه کافی از مشارکت در ساخت یا کلاً امور ساخت و ساز نداشته باشید، در این صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم با یک مشاور متخصص در زمینه ساخت و ساز مشورت نمایید و از راهنمایی‌هایش در این پروژه بهره‌مند شوید.